5 tips for å holde matbudsjettet i sjakk under LavFODMAP og glutenfri kost

Etter å ha utforsket fri-for hyllene i matbutikken har jeg kommet fram til særlig en ting – Det er himmla dyrt med laktosefrie og glutenfrie matvarer! Det vil si erstatningsvarer for matvarer som til vanlig inneholder gluten og laktose.

Jeg grøsser over å betale nesten 50 kroner for 4 bittesmå rundstykker eller dobbel pris for laktosefri helmelk! Nå begynner jeg å skjønne hvorfor folk med Cøliaki får utbetalt støtte til økte matkostnader. Det er dyrt med riktig og sunt kosthold for magen!

De siste to årene har vi her i huset vært flinke på å kutte ned matkostnadene drastisk, dette har jeg skrevet mer om her: Hvordan vi kuttet matforbruket dramatisk og likevel spiste sunnere og bedre. Nå derimot blir vårt sparemål å prøve å klare å holde et lavt matbudsjett med dyre laktosefrie og glutenfrie matvarer.  The challenge is on!

Her er det vi fokuserer på i forsøket på å unngå for høye kostnader med LavFODMPA og glutenfri mat på menyen.

5 tips for å holde matbudsjettet under LavFODMAP

På Aksjebloggen har jeg skrevet et innlegg med 100 sparetips for din personlige økonomi. Her er det mange gode sparetips for matbudsjettet. Men det er på sin plass å legge til noen ekstra for de som går på spesialdietter som glutenfritt kosthold eller LavFODMAP.

  1. Planlegg maten godt – All matbudsjetters største frykt er mangel på en plan. Uten plan blir det ofte raske og dyre løsninger, og gjerne mye svinn. Planlegg middag godt, både i forhold til hva som er på tilbud og i 50% kassen, men også i forhold til å bruke rester videre.
  2. 10% rabatt på de dyre varene – Få de dyre glutenfri matvarene på Æ sin 10-på-topp liste og få dermed 10% på disse. (Tips: Er dere flere i husholdnignen, lag en liste hver. En for ferskvarer dere kjøper ofte, og en på tørrvarer dere kjøper litt sjeldnere)
  3. Tenk mer alternativt – Ikke at du skal bli mer alternativ. Men prøv å fjern deg fra å skulle lage de samme klassiske måltidene som før som krever mye dyre erstatningsprodukter. Til å spise mer ren kjøtt, fisk og grønt som passer din mage! Det er mye billigere enn å drive å kjøpe erstatningsvarer.
  4. Drikk mindre melk – Laktosefri helmelk er svindyrt! Dette var et tap for en som liker å spise glutenfri havregryn.  Men istedet gikk vi over til å spise mer havregrøt med vann og bruker generelt mindre melk enn før.
  5. Bruk FODMAP listen som inspirasjon – Det er lett å tenke på FODMAP liste som en liste av begrensninger. Snu det rundt, bruk den som inspirasjon istedet. Se på den store listen over alt som er grønt, som du fint kan spise!

100 tips og råd for å spare mye penger!

Klikk på bildet under for å komme til listen over 100 små og store tips for å spare penger:

matbudsjett lavfodmap

Få bedre mage, kosthold og liv med disse bøkene:

Skjermbilde 2017-09-19 kl. 20.31.43*Affiliatelenker via Tanum.no

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Blogglistenhits