Gluten på reise – Hvordan ha en glutenfri ferie

Foto: Fra hotellfrokosten i Salzburg. Tommel opp for godt merket!

Å ha et glutenfritt kosthold er krevende nok i seg selv hjemme. Å unngå gluten på reise er en helt ny utfordring. Her er min første erfaring med glutenfritt kosthold på reisen!

Les også: Hvordan spare penger på reisen

Det er knapt et halvt år siden jeg kuttet gluten ut av kostholdet. Det har vært krevende og jeg føler meg tidvis omringet av gluten med få og kjipe alternativer. Derfor var jeg litt ekstra spent før for noen uker siden skulle på min første reise med nytt kosthold.

Vi skulle fly ned til Zagreb og ta toget oppover til Slovenia, videre til Østerriket og til slutt i Tsjekkia. I skrivende stund befinner vi oss i Salzburg og jeg kan med hånden på hjertet si at, selv om det til tider har vært utfordrende, så har det også i grunn gått betraktelig bedre enn forventet.

Mitt generelle inntrykk er at de stort sett er flinke til å merke maten i Europa (Noen land bedre enn andre såklart) og at det er mulig å få tak i gode alternativer på butikken. Men av og til blir det utfordrende og da kan det være lurt å være forberedt, planlegge og ha backup-løsninger.

Glutenfri flyreise

Allerede på flyplassen i Norge var egentlig den største utfordringen. Det var få alternativer for meg, men heldigvis hadde jeg tatt med glutenfritt brød som alternativ. Deretter fulgte flyreisen.

På flyreiser i disse dager serveres stort sett ikke mat lenger, annet enn på lenger flyreiser. Så her gjelder det rett og slett å ta med egen glutenfri mat. Jeg har hørt en del fra andre at selv på fly med matservering og selvom det er gitt beskjed på forhånd så har de plutselig ikke glutenfri alternativer (Annet enn noe sporadiske dårlige løsninger). Så her gjelder det nok å alltid ha med egne alternativer.

Glutenfritt hotellopphold

I løpet av reisen har vi bodd på hotell, Airbnb leilighet og hostel, her er det ofte lett å holde et glutenfritt kosthold. Men noe egeninnsats må til.

Hoteller er i disse dager stort sett veldig flinke på å merke maten godt med allergier (Se eksempel fra bildet mitt fra frokosten i Salzburg øverst) og i tillegg ha gode alternativer. Men det kan også være lurt å gi en liten beskjed når du sjekker inn.

På hosteller og i Airbnb leiligheter (Anbefales!) har du gjerne egne kjøkkenfasiliteter og kan kjøpe inn og spise akkurat det du vil ha selv fra den lokale butikken. Dette fungerte veldig bra for oss og det var lett å ha kontroll på maten vi kjøpte. Dette vil jeg absolutt anbefale andre matallergikere.

Glutenfri på restauranter

Menyen er gjerne full av “gluten”markeringer, men stort sett er de villig til å gjøre noen justeringer slik at du kan få det du ønsker.

På restauranter er gjerne menyen mildt sagt et trist syn når det kommer til gluten. Ofte er nærmest alt merket med gluten (Hvis det i det hele tatt er merket). Det vi etterhvert har erfart er at det i mange tilfeller er snakk om brød som følger med (Som enkelt kan taes bort) eller at det kan gjøres andre justeringer. Spør kelneren, de har stort sett full kontroll på hvordan maten kan lages slik at du kan spise den.

Andre restauranter er det forferdelig dårlig merket og kelneren har gjerne ikke alltid helt innsikt i hvilke som er trygge å spise. Da vil jeg rett og slett anbefale å gå til en annen restaurant for å være på den trygge siden.

 

Kjøp billig glutenfri mat hos Matsmart og redd samtidig mat fra å bli kastet!

glutenfri mat hos matsmart

Glutenfri mat er ofte veldig dyrt. Nå kan du spare mye penger ved å kjøpe billig glutenfri mat hos Matsmart. Samtidig redder du mat fra å bli kastet og bidrar dermed til å redusere matsvinn. Vær rask og få 50 kr i avslag (Se nederst i innlegget)

Les også: 5 tips for å holde matbudsjettet i sjakk under glutenfri kost

Etter å ha anbefalt Matsmart i et tidligere innlegg om hvordan du kan spare penger på mat, har jeg i dette innlegget blitt sponset av Matsmart. Uavhengig av dette anbefaler jeg fortsatt Matsmart som jobber for å redusere matsvinn ved å gi deg muligheten til å kjøpe matvarer som ellers bare hadde blitt kastet til redusert pris. Vinn-vinn-vinn!

Spar penger og reduser matsvinn: – Besøk Matsmart nå!

Glutenfri mat er dyrt! Men ved å gjøre smarte bevisste valg kan du redusere matforbruket drastisk. Et slik valg er å handle glutenfri mat hos Matsmart! Her finner du billig glutenfri mat som ellers hadde blitt kastet! Spar penger og bidra til å redusere matsvinn ved å handle smart på Matsmart!

Billig glutenfri mat – 20-90 % rabatt på alt!

Alle varer er redusert med 20-90 % i forhold til ordinær pris. Det er med andre ord store penger å spare på glutenfri mat hos Matsmart.

Å handle glutenfri mat hos Matsmart er rett og slett en fryd. Ikke bare er det mange spennende produkter som vi gjerne ellers ikke har i norske butikker, men prisene er latterlig lave, selv på de ellers så dyre glutenfrie produktene:

Du kan til enhver tid ser hvor mye du sparer på de ulike varene, bare se på dette utvalget av glutenfrie matvarer:

Billig glutenfri mat

Hos Matsmart har de også gjort det enkelt å handle Gluten og laktosefri mat. I menyen finner du en egen kategori for dette. Se all glutenfri og laktosefri mat som er tilgjengelig akkurat nå (Utvalget varierer hele tiden):

Gluten- og laktosefritt hos Matsmart

 

Bare se denne vakre handlevognen:

Matsmart spar penger på mat bidra til mindre matsvinn

Det hele er veldig enkelt! Du betaler kun summen på kassalappen pluss porto (Normalt på 89 kr). Du trenger ikke å tenke på tollgrenser eller noe annet for den slags skyld. Pakken sendes med Postnor, som i mitt tilfelle betyr at den havner fedig pakket hos min nærmeste matvarebutikk.  

Vær en hverdagshelt – Redd mat fra å bli kastet

Det er ikke bare du som vinner ved å handle glutenfri mat hos Matsmart. Du bidrar også til å redusere matsvinn, et av vår tids største miljøutfordringer. Vær en hverdagshelt og redd mat fra å bli kastet!

Visste du at opptil halvparten av maten som produseres i verden kastes? (Les mer: Nrk – Ny rapport – Opp til halvparten av verdens mat kastes). STORE deler av verdens ressurser og arealer brukes for å produsere all denne maten, som så bare kastes.

Gjør noe med! Vær med å redusere dette absurde matsvinnet ved å kjøpe mat som ellers hadde blitt kastet. Bare i 2017 reddet nordmenn 58 tonn mat fra å bli kastet gjennom Matsmart!

Forskjellen mellom best-før-dato og siste forbruksdag

Matsmart selger mat som enten har gått ut av sortimentet eller har passert best-før-dato og må kastes. Mat som har passert best-før-datoen er som oftest minst like-god-etter og kan ofte være holdbar i mange måneder og år etter denne datoen.

Det finnes en viktig forskjell på best-før-dato og siste forbruksdag. Best-før-dato er kun en anbefaling fra produsentene der de garanterer samme kvalitet på varen som ved forpakning. Det betyr ikke at varen blir dårlig når datoen er passert, og varene kan gjerne holde seg opptil flere år etter passert best-før-dato. Siste forbruksdag derimot brukes gjerne på ferskvarer og dette er varer som kan være en helserisiko å spise dersom det går for lang tid etter at den har passert siste forbruksdag.

Besøk Matsmart nå og få 50 kroner i avslag!

Er du klar for å spare penger på glutenfri mat og samtidig være en del av løsningen til å redusere matsvinn? Ta deg en tur innom Matsmart nå og få samtidig få 50 kroner i avslag!

Spar penger og reduser matsvinn nå!

Bruk rabattkode “livetutengluten” og få 50 kr avslag på handel over 350 kr. Vær rask, rabattkoden er kun gyldig til 13.05.2018

 

Magefølelse – En bok for deg med urolig mage og irritabel tarm

Har du urolig mage og irritabel tarm? Da bør du ha boken “Magefølelse” i bokhyllen din

magefølelseMagefølelse er en enkel, praktisk, underholdende og veldig nyttig bok for deg som sliter med urolig mage eller irritabel tarm.

Den tar deg med fra å lære om hvordan magen fungerer og til tider ikke fungerer, veien til en fornøyd mage gjennom blant annet kosthold (FODMAP), andre omstendigheter som påvirker magen din og ikke minst et praktisk kapittel om hvordan komme i gang.

Magefølelse er skrevet av noen av sveriges fremste eksperter på irritabel tarm og bærer en stor faglig tyngde presentert på en enkel måte med enkle morsomme illustrasjoner.

For meg var denne boken veldig nyttig for raskt å få innsikt i hvordan magen faktisk fungerer, eller i mitt tilfelle ikke fungerer helt optimalt og hvordan kosthold kan påvirke på hvilken måte. Jeg likte også at den fokuserte på andre elementer som kan påvirke utenom kosthold, deriblant trening og stress. Dette er en bok jeg trolig kommer til å ta ut av hyllen mange ganger og bruke som oppslagsverk eller bare lese deler om igjen som en god påminnelse om de gode vanene i hverdagen som får tarmen min til å trives.

Alt i alt, en veldig enkel, praktisk og nyttig liten bok stappfull av gode råd til hvordan du kan tilrettelegge kosthold og hverdagen for å få tilbake den gode magefølelsen

Boken kan kjøpes hos Tanum.no

*Dette er en affiliatelenke, det vil si at jeg får en bitteliten slant om du bestiller via denne.

5 tips for å holde matbudsjettet i sjakk under LavFODMAP og glutenfri kost

Etter å ha utforsket fri-for hyllene i matbutikken har jeg kommet fram til særlig en ting – Det er himmla dyrt med laktosefrie og glutenfrie matvarer! Det vil si erstatningsvarer for matvarer som til vanlig inneholder gluten og laktose.

Jeg grøsser over å betale nesten 50 kroner for 4 bittesmå rundstykker eller dobbel pris for laktosefri helmelk! Nå begynner jeg å skjønne hvorfor folk med Cøliaki får utbetalt støtte til økte matkostnader. Det er dyrt med riktig og sunt kosthold for magen!

De siste to årene har vi her i huset vært flinke på å kutte ned matkostnadene drastisk, dette har jeg skrevet mer om her: Hvordan vi kuttet matforbruket dramatisk og likevel spiste sunnere og bedre. Nå derimot blir vårt sparemål å prøve å klare å holde et lavt matbudsjett med dyre laktosefrie og glutenfrie matvarer.  The challenge is on!

Her er det vi fokuserer på i forsøket på å unngå for høye kostnader med LavFODMPA og glutenfri mat på menyen.

5 tips for å holde matbudsjettet under LavFODMAP

På Aksjebloggen har jeg skrevet et innlegg med 100 sparetips for din personlige økonomi. Her er det mange gode sparetips for matbudsjettet. Men det er på sin plass å legge til noen ekstra for de som går på spesialdietter som glutenfritt kosthold eller LavFODMAP.

  1. Planlegg maten godt – All matbudsjetters største frykt er mangel på en plan. Uten plan blir det ofte raske og dyre løsninger, og gjerne mye svinn. Planlegg middag godt, både i forhold til hva som er på tilbud og i 50% kassen, men også i forhold til å bruke rester videre.
  2. 10% rabatt på de dyre varene – Få de dyre glutenfri matvarene på Æ sin 10-på-topp liste og få dermed 10% på disse. (Tips: Er dere flere i husholdnignen, lag en liste hver. En for ferskvarer dere kjøper ofte, og en på tørrvarer dere kjøper litt sjeldnere)
  3. Tenk mer alternativt – Ikke at du skal bli mer alternativ. Men prøv å fjern deg fra å skulle lage de samme klassiske måltidene som før som krever mye dyre erstatningsprodukter. Til å spise mer ren kjøtt, fisk og grønt som passer din mage! Det er mye billigere enn å drive å kjøpe erstatningsvarer.
  4. Drikk mindre melk – Laktosefri helmelk er svindyrt! Dette var et tap for en som liker å spise glutenfri havregryn.  Men istedet gikk vi over til å spise mer havregrøt med vann og bruker generelt mindre melk enn før.
  5. Bruk FODMAP listen som inspirasjon – Det er lett å tenke på FODMAP liste som en liste av begrensninger. Snu det rundt, bruk den som inspirasjon istedet. Se på den store listen over alt som er grønt, som du fint kan spise!

100 tips og råd for å spare mye penger!

Klikk på bildet under for å komme til listen over 100 små og store tips for å spare penger:

matbudsjett lavfodmap

Julebordet – Vondt i magen av en liten eplemost!

Vondt i magen

Det var julebord med jobben forrige helg og jeg tenkte å være ekstra nøye for å unngå å ende opp med mye luft i magen og vondt i magen som jeg ofte har gjort før ved slike anledninger.

Denne gang hadde jeg ihvertfall en betraktelig bedre idé om hva som gir meg smerter og mye luft i magen. Takket være FODMAP Listen har jeg de siste ukene klart å ha en mage nesten uten luft og med lite smerter i magen. Så jeg tenkte at denne kvelden skulle gå helt fint.

Det var strengt tatt bare å holde seg unna gluten, laktose og enkelte andre matvarer med høyFODMAP i seg. Lett som en plett! Særlig da restauranten hadde skiltet rettene godt med allergener. Jeg slalom mellom matretter og sauser og fant at det meste var innafor å spise.

Vondt i magen halvveis inn julebordet

Til tross for min årvåkenhet i matveien så opplevde jeg det som jeg så altfor ofte har opplevd under middager ute – vondt i magen! Og jeg kunne kjenne at det este ut til mye luft i magen.

Dette får meg selvsagt til å føle meg uvel på julebordet og jeg blir litt stillere, som jeg ofte blir når jeg føler meg uvel. Jeg koser meg rett og slett ikke mer, og klarer ikke annet enn å kjenne på uvelheten og smertene i magen. og selvsagt en liten bitterhet på at jeg trodde jeg skulle slippe unna denne gangen, men nok en gang ble tatt i et bakholdsangrep.

Men hva var synderen? Jeg hadde jo vært så nøye!

Mye luft i magen – Synderen er funnet!

Jeg gikk gjennom alt jeg hadde spist i hodet mitt for å prøve å finne ut hvilken synder som hadde gitt meg luft og vondt i magen. Men klarte ikke å komme på det, før på slutten av kvelden.

Les også: Er det fruktaner og ikke gluten som gir mageproblemene?

Da stod synderen plutselig rett foran meg. Det må ha vært eplejuicen! Ettersom jeg var sjåfør fikk jeg servert en eplejuice isteden for alkohol uten at jeg tenkte noe mer over det før nå, på slutten av kvelden. Jeg tar mobilen opp og søker på FODMAP Liste bare for å være sikkert, og da får jeg det blodrøde svaret opp:

eple fodmpapSå der fant jeg synderen! Så selvom julebordet ble litt ødelagt ut over kvelden med vondt i magen, så var det greit å få avklart hva som gjorde det. Det er tydelig at eplejuice er noe jeg må unngå i framtiden, og jeg grøsser i samme slengen over

Ny søkbar oversikt over FODMAP mat!

oversikt over fodmap mat

Det er ikke bare bare å holde oversikt over FODMAP mat man kan og ikke kan spise. Derfor har jeg laget en enkel og søkbar oversikt

Listen finner du i menyen over eller her: FODMAP Liste

Oversikten oved FODMAP mat er satt sammen av flere ulike oversikter som finnes der ute, deriblant den i boken “Godt for magen” av Julianne Lyngstad (En bok som forøvrig er et must om du skal begynne på FODMAP-diett) og Magevennligmat.no.

Egentlig laget jeg oversikten mest for min egen del, da jeg synes det var frustrerende å ikke ha dette tilgjengelig når jeg trenger det. Jeg har printet ut flere FODMAP lister, men det er ikke særlig praktisk å bære disse rundt i lommen.

Oversikt over FODMAP mat på mobilen

For å slippe å ha et sammenbrettet ark i lommen laget jeg heller en oversikt over FODMAP mat som er enkel å søke i og som jeg kan bruke på mobilen min.

Jeg har laget en snarvei på mobilen til FODMAP Listen slik at jeg raskt kan sjekke matvarer når jeg er i butikken eller i kantinen.  Dette fungerer veldig bra for meg.

Håper oversikten også kan være til nytte for deg også .


 

Glutenfri havregryn ble den store redningen i hverdagen!

Glutenfri havregryn

Brått ble brødet og andre dagligdagse matvarer revet bort fra meg sammen med gluten. Frokost, lunsj og kvelds ble plutselig en stor daglig utfordring for en lite matkreativ mann. Takk og lov for glutenfri havregryn!

For en enkel mann som fra før av ikke er spesielt kreativ i matveien, har det vært en real utfordring når alle de vanlige matvarene brått ble revet bort fra meg. Middager går stort sett fint, men klassiske brødmåltidene frokost, lunsj og kvelds står det verre til med.

Det er ikke det jeg ikke kan lage mat hvis jeg vil, dette handler nok mye om vanene og jeg vet jo at det tar tid å endre vaner. Jeg har vokst opp med brødvarer som en naturlig del av både frokost, lunsj og kvelds (Kanskje derfor tarmen fikk nok?), når da dette brødet ble revet bort var det ikke bare bare å finne erstatning i en travel hverdag.

Innimellom tar jeg meg tid til å lage meg litt egg og bacon, salat med mer, men det er særlig én matvare som har vært redningen min. Glutenfri havregryn! Uten denne hadde jeg kanskje ikke vært her i dag!

Glutenfri havregryn ble redningen

Det høres absurd ut, men glutenfri havregryn har vært veldig viktig nå mens jeg venter på at matkreativiteten skal blomstre opp igjen. Jeg har spist glutenfri havregryn i bøtter og spann de siste ukene og har ingenting imot det.

Det høres kanskje kjedelig ut og som et stort steg ned i matveien, men det skal sies at jeg er veldig glad i havregryn så for meg var det en opptur at dette var en av tingene jeg fortsatt kunne spise (Selvom jeg gikk over til den glutenfrie varianten).

Jeg kommer nok til å fokusere på å utvide kostholdet etterhvert, kanskje prøve meg på noen av disse glutenfrie knekkebrødene eller brødene som jeg stadig ser oppskrifter på? Og ellers prøve å tenke litt utenfor den lille havregryn-boksen jeg har plassert meg selv i.

Akkurat nå leser jeg  boken “Godt for magen” som har ørten hundre oppskrifter i  for de vanskelige måltidene frokost, lunsj og kvelds. Så kanskje jeg lar meg inspireres litt til å prøve noen av disse. Men inntil videre, er det glutenfri havregryn som hovedsaklig gjelder for min del.

 

Glutenfri havregryn

Se flere matvarer i oversikt glutenfrie matvarer

Godt for magen – En komplett håndbok for deg med sensitiv mage!

Godt for magen er akkurat det den lover, en komplett håndbok for oss med sensitiv mage, en god innføring i LavFODMAP-dietten og stappfull av oppskrifter på mat som er godt for magen

Godt for magen lavfodmapFørst av alt, la meg få gi en takk til Julianne Lyngstad. Takket være hennes blogg, e-postkurs og bok har jeg kommet raskt i gang med et kosthold som har forbedret magen og tilværelsen betraktelig!

Sånn, la oss komme tilbake til boken “Godt for magen”. Denne boken er som sagt det den lover, rett og slett en komplett håndbok i LavFODMAP. Først får du en introduksjon til IBS (Som er en av de vanligste årsakene til mageproblemene vi opplever), deretter går boken inn på temaet FODMAP matvarer og hva dette er for noe.

Les også: Sjarmen med tarmen (Hør den gratis)

Videre gir Julianne deg en solid plan for hvordan du kan gjennomføre LavFODMAP-dietten på en god måte, inkludert egne ukesmenyer (Som hjelper på en lite matkreativ stakkar som meg) og hvordan du reintroduserer og tester ulike matvarer igjen for å finne hva akkurat din mage liker og ikke liker. Her er det veldig mange gode tips til hvordan du kan lykkes med denne dietten. Handlelister, nyttige verktøy og tips, spørsmål og svar, oversiktlig FODMAP liste. Glimrende rett og slett. Takk igjen Julianne!

Og så til den store gullpakken, Godt for magen er fullspekket med oppskrifter til både frokost, lunsj, middag og desserter som du trygt kan spise i LavFODMAP-dietten! Nå har jeg ikke fått prøvd ut så mange av disse enda, men det ser knakanes godt ut og er en god trøst for en som et øyeblikk trodde han måtte slutte å spise alt som var godt.

Så ja, hvis du har mageproblemer og du ønsker å prøve ut om LavFODMAP-dietten kan være løsningen for deg så er dette absolutt en bok å ha på kjøkkenbenken. Den har mine varmeste anbefalinger!

Boken kan kjøpes hos Tanum

*Dette innlegget inneholder affiliatelenker til Tanum. Dette betyr at jeg får en liten slant om du skulle kjøpe denne nyttige boken herfra. I så fall, takk for slanten 🙂


 

Glutenfri kake – Lykken av å endelig få kake igjen!

Glutenfri kake

Savnet etter kake ble endelig mettet etter å ha funnet en deilig glutenfri kake på den lokale kaféen. Hurra!

Det har vært noen tøffe kakefredager på jobben. Kakefredag som en gang pleide å være favorittdagen i uken, har blitt en sår dag for en kakeelskende mann. Gulrotkaker, sjokoladekaker, bløtekaker, ostekaker, de ser alle så fantastisk gode ut, kanskje enda bedre nå som jeg ikke lenger kan spise de. *sukk*

Men så kom det gode kakenyheter på rekke og rad for en glutenfri stakkar:

Glutenfri kake i kantinen

I katinen fjernet de frukten på kakefredager. Jeg spurte derfor om det var mulig å få en frukt siden jeg ikke kunne spise de deilige kakene.

Da svarte de rett og slett at hvis jeg ønsket glutenfri kake så var det bare å si ifra i kantinen noe før fredagen, så skulle de se om de klarte å fikse en glutenfri kake! Inni meg ble jeg selvsagt veldig glad, men likevel avslo jeg dette med min erkenorske høflighet. Jeg vil jo tross alt ikke være til bry for andre. Så da blir det ikke kakefredag med det første, men skal nok vurdere det med tiden.

Glutenfri kake på kafeen

Men så etter jobben dro jeg og samboeren ut på tur til den lokale kaféen. Her ble jeg møtt av kaken du ser på bildet over. GLUTENFRI KAKE!

Jeg var helt overlykkelig over å endelig kunne få smake kake igjen. Og joda, jeg innser at det ikke har gått så langt tid, men jeg er veldig glad i kake. Så da tok jeg meg ett stykk deilig sjokoladekake. Himmelsk!

Glutenfri kake i butikken!

Etter noen oppdagelsesturer i fri-for hyllene i matbutikken har jeg også lagt merke til at de har glutenfrie kakemikser i hyllen. Du kan se noen av dem i denne oversikten over glutenfrie matvarer.

Jeg har ikke prøvd disse enda, men ser fram til å gjøre et forsøk. Har ikke store forhåpninger på smaken, men det føles godt å vite at jeg har muligheten.

Glutenfri kakeoppskrifter i boken “Godt for magen”

Og så, den siste store positive kakeoverraskelsen for meg selv. Jeg har akkurat fått boken “Godt for magen” i hyllen. Her ser jeg at det finnes flere spennende oppskrifter på gode glutenfrie kaker.

Så ja, min store sorg over tapet av kakefredagen og andre kakeanledninger har nå dimret over i et håp over alle de gode mulighetene til å få meg kake på andre vis. Hurra!